Zamknij

Nowy proces projektowy? Problematyka prac badawczych w projektowaniu komunikacji wizualnej.

dr Paulina Urbańska

Publikacja Nowy proces projektowy? Problematyka prac badawczych w projektowaniu graficznym to opracowanie naukowe i projektowe podejmujące problematykę celowości i zastosowania metodologii w projektowaniu komunikacji wizualnej. Refleksja na ten temat była efektem doświadczeń wyniesionych z pracy zawodowej i dydaktycznej, w której autorka łączy działalność projektową i badawczą. Opracowanie powstało na podstawie własnych doświadczeń oraz źródeł powiązanych z teorią projektowania (projektowanie komunikacji wizualnej, wzornictwo przemysłowe, projektowanie doświadczeń użytkownika), a także sięgających dużo dalej, jak psychologia, prakseologia oraz cybernetyka. Celem pracy było przybliżenie metodologii projektowych w kontekście efektów, jakie przy ich odpowiednim stosowaniu można uzyskać w projektowaniu.

Główne problemy projektowo-badawcze

  1. Jak sprawić, żeby projektanci graficy zrozumieli konieczność stosowania prac badawczych w praktyce? (czyli jak myślenie projektowe przekuć w działanie).
  2. Jak sprawić, żeby projektanci graficy potrafili wyciągać wnioski z prac badawczych, których wynikiem będą odpowiedzi na pytania o celowość i adekwatność rozwiązań projektowych?
  3. Jak sprawić, żeby projektanci graficy, myśląc i działając holistycznie, przechodzili z wytwarzania artefaktów, na projektowanie procesów i systemów?

Zakres badań

Założeniem badawczym było przeanalizowanie procesu projektowego pod kątem skutecznego działania. Z tego powodu autorka posłużyła się analizą wniosków pochodzących z pracy w interdyscyplinarnych zespołach projektowo-badawczych, jak i z doświadczeń w działaniach warsztatowych. Równie istotnym elementem badań były procesy dydaktyczne prowadzone na wydziale projektowym ASP w Katowicach, kierunek Projektowanie Graficzne oraz na wydziale polonistyki UJ w Krakowie, kierunek Edytorstwo.

Rezultaty i potencjał projektu badawczego

Publikacja została przemyślana w taki sposób, aby sprzyjała zdobywaniu i porządkowaniu wiedzy, jednocześnie zachęcając do korzystania z niej w różnych kontekstach użycia. Jej odbiorcami mogą być zarówno studenci, jak i osoby zajmujące się zawodowo projektowaniem, mające potrzebę usystematyzowania swojej wiedzy i przeorganizowania pracy projektowej. Publikacja może stać się uzupełnieniem konstrukcji programu studiów magisterskich kierunku projektowanie graficzne oraz być podstawą do stworzenia przedmiotu z obszaru nauczania metodologii projektowych w kontekście projektowania graficznego.

Źródła

COOKIES – on our website we use technologies such as cookies used to process personal data in order to analyze traffic, personalize displayed advertisements and content. As we value your privacy, we ask for your permission to use the above technologies. You can voluntarily withdraw your consent at any time by entering your browser settings or leaving the website.

I understand and accept