Papier, kamień, nożyce

Emilia Atena Fałek

Praca dyplomowa jest interpretacją osobistego postrzegania seksualności, ciała i cielesności w kategoriach tabuizowanych we współczesnych czasach. Inspirując się twórczością i tematami sztuki krytycznej lat 90. oraz śledząc przebieg historii sztuki, erotyki, aktu i seksualności, można się zdumieć procesem powstawania kryteriów kategoryzacji, wartościowania i oceny tych znaczeń. Nie można przy tym przeoczyć silnych prądów dyskryminacji całego grona grup społecznych zepchniętych na margines.

Sztuka krytyczna przedstawiła ciało, które walczy o swoją seksualność, szacunek i równość w sposób gwałtowny, buntowniczy i prowokujący. W pracy dyplomowej chciałam na własny sposób zinterpretować te same wartości ważne dla artystów krytycznych. Opowiedzieć historie: pary homoseksualnej, która musi się kryć przed spojrzeniami Innych. Historię osoby interseksualnej, zawieszonej pomiędzy dwiema płciami. Historię kobiety, która traci władzę nad swoim ciałem i seksualnością.

W różnych narracjach istotne są dla mnie symbole, które można interpretować na rozmaite sposoby. Odnoszę się też do znanych arcydzieł historii malarstwa, nieraz już odtwarzanych i cytowanych w sztuce współczesnej. Dążę do stworzenia polemiki dotyczącej kanonów obrazowania nie tylko ciała, ale i płci w sztuce na przestrzeni wieków.

Pomimo że każda praca, malarska czy cyfrowa, opowiada inną historię o innej tematyce, to wszystkie prace obracają się wokół cielesności i seksualności, sfery tabu i wykluczenia. Każda reprezentuje dla mnie inną odsłonę fundamentalnych kulturowo-społecznych dysfunkcji.

Moje prace wiążą się z działaniami artystów nurtu krytycznego, w tym Alicji Żebrowskiej. Jej dzieło „Grzech pierworodny” to wideo, którego elementy i znaczenia można odnaleźć w dyplomie. Równie kluczowym wątkiem jest dla mnie spojrzenie i jego rozróżnienie na kategorie prywatnego i publicznego widoku.

Moim celem jest stworzenie cyklu, który będzie pobudzał do myślenia nad kwestiami większymi i ważnymi dla nas jako społeczeństwa, nie rezygnując jednak z pewnych decyzji estetyzacji form wyrazu.

W procesie powstawania prac fascynuje mnie różnorodność w ich rozwoju w zależności od medium. Zaczynając od wspólnego źródła – kolażu – praca dyplomowa dzieli się na nowe media: komputer i technikę klasyczną – malarstwo.

Źródła

Autorzy pracy

Mogą Cię zainteresować / 8

COOKIES – na naszej stronie używamy technologii takich jak pliki cookie służące do przetwarzania danych osobowych w celu analizowania ruchu, spersonalizowania wyświetlanych reklam oraz treści. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy Cię o pozwolenie na korzystanie z powyższych technologii. W każdej chwili możesz dobrowolnie wycofać swoją zgodę wchodząc w ustawienia przeglądarki lub opuszczając stronę.

Rozumiem i akceptuję