Zamknij

Projekt artystyczny „Everything can be moved (wszystko można poruszyć)”

prof. Waldemar Węgrzyn

Projekt artystyczny „Everything can be moved (wszystko można poruszyć)” w sposób oczywisty nawiązuje do realizacji po raz pierwszy zaistniałych w twórczości Marcela Duchampa, odnosząc się do mniej znanych aspektów twórczości tego artysty.

Głównym celem projektu jest badanie obszaru związanego z tworzeniem obiektów, instalacji i działań interaktywnych w oparciu o istniejące przedmioty użytkowe czy wszelkiego rodzaju produkty myśli technicznej w duchu ready-made lub found-footage. Działania typu „found-footage” podejmowane w ramach projektu stanowią swobodne nawiązanie do nurtu artystycznego funkcjonującego w drugiej połowie XX wieku w obrębie kreacji filmowych oraz do współczesnej formy tego zjawiska, bazującej na autorskim wykorzystaniu zasobów internetowych i zapisów z różnego rodzaju źródeł.

W toku projektu mają zostać przebadane artystyczne, znaczeniowe i techniczne możliwości wypowiedzi zarówno w sferze wizualnej i przestrzennej, jak i dźwiękowej. Ready-made jako idea stanowi oprócz zasady funkcjonującego mechanizmu, rodzaj inspiracji i fascynacji sztuką Dada.

Planowany finalny rezultat ma na celu zbadanie możliwości kontynuacji tej dwudziestowiecznej koncepcji z wykorzystaniem współczesnych medialnych i technologicznych środków kreacji.

Pełny opis rezultatów i sposobów ich wykorzystania

„Drugie powstanie materii a właściwie Kraina Metaksy albo Otwarty katalog rzeczy mało prawdopodobnych”, Galeria „Rondo Sztuki”; Katowice, 05.03.2021-07.04.2021 r.

Kolekcja powstała w ramach projektu badawczego „Wszystko można poruszyć”. Projekt jako całość przewidywał zgromadzenie i zaprezentowanie zestawu kilkuset obiektów lub instalacji. Oczekiwanym efektem było stworzenie złożonej kolekcji, przestrzeni, lub sytuacji o znaczeniu wykraczającym poza sumę wartości poszczególnych elementów i odnoszącym się w czytelny sposób do idei i przestrzeni sztuki dadaistycznej.

Prezentowana kolekcja obejmuje obiekty powstałe, odnalezione lub zarejestrowane w ramach chwilowych rezydencji artystycznych m.in. w Białym Dworze koło Bargłówki, Leroy Merlin Gliwice, FHU MAX Gliwice, JKK Wyroby Gumowe Gliwice, a także w Krautuvėlė MiniMarket w Połądze (Litwa) i w Vidovići (Chorwacja). Zestaw grafik cyfrowych, rysunków, obiektów, obiektów interaktywnych, wielkoformatowe dźwiękowe instalacje interaktywne, obiekty ruchome.

Opis najważniejszych założeń, celów i metod

Koncepcja projektu polega głównie na przeszukiwaniu nieoczywistych artystycznie miejsc, takich jak markety, czy sklepy specjalistyczne oraz handlowa przestrzeń Internetu, znajdowaniu nowych sposobów zastosowania zakupionych produktów, a
w rezultacie tworzeniu ewidentnie nacechowanych humorem, nielogicznych kompilacji i konstrukcji.

„Ready-made” stanowi bazę konstrukcyjną zgromadzonego zestawu instalacji artystycznych. Interaktywne, dwu- i trójwymiarowe, statyczne, mobilne, animowane, wyświetlane, a także dźwiękowe prace (w tym dotykowe obiekty-instrumenty) jako całość utworzą swoistą kolekcję, ale również zbudują zapis, dokumentujący proces indywidualnej kreacji.

Całości towarzyszą zjawiska bliskie uzależnieniu o charakterze behawioralnym, jakimi są zakupoholizm i niezrozumiała potrzeba tworzenia. Brak przydatności to podstawa, powierzchowna bezsensowność towarzysząca procesowi przemian stanowi główny motor opisywanej aktywności.

Źródła

COOKIES – na naszej stronie używamy technologii takich jak pliki cookie służące do przetwarzania danych osobowych w celu analizowania ruchu, spersonalizowania wyświetlanych reklam oraz treści. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy Cię o pozwolenie na korzystanie z powyższych technologii. W każdej chwili możesz dobrowolnie wycofać swoją zgodę wchodząc w ustawienia przeglądarki lub opuszczając stronę.

Rozumiem i akceptuję