Zamknij

Optymalizacja parametrów edytorskich publikacji we współcześnie stosowanych nośnikach elektronicznych

dr hab. Bogna Otto-Węgrzyn

mgr Martyna Bargiel

dr Natalia Pietruszewska-Golba

mgr Waldek Węgrzyn

Celem projektu była analiza możliwości wykorzystania tradycyjnej wiedzy z zakresu typografii publikacji drukowanych w środowisku mediów cyfrowych.

Badania objęły kwerendę metod i praktyk pozwalających na implementację tradycyjnych zasad składu tekstu w projektach przeznaczonych do dynamicznego odczytu ekranowego.

W szerszym kontekście projekt odnosił się do określenia nowych metod dydaktycznych z zakresu grafiki edytorskiej, umożliwiających zachowanie ciągłości wiedzy związanej z tradycyjną kulturą druku przy jednoczesnym przygotowaniu studentów do pracy w mediach dynamicznych. Projekt realizował zespół absolwentów kierunku projektowania graficznego z lat 2012–2013, pod kierunkiem dr hab. B. Otto-Węgrzyn, prowadzącej pracownię grafiki projektowej i edytorskiej na wydziale projektowym ASP w Katowicach.

Wyniki badań zostały wykorzystane w przygotowaniu wystąpień konferencyjnych, warsztatów i elementów programu dydaktycznego.

Pełny opis rezultatów i sposobów ich wykorzystania

Rezultaty projektu opublikowano w formie platformy internetowej epublikacje.asp.katowice.pl . Ze względu na znaczną dynamikę zmian w obszarze tematu badań wybrano otwartą formę publikacji, umożliwiającą potencjalną dalszą aktualizację treści. Artykuły z odsyłaczami do zewnętrznych mat. źródłowych podzielono na trzy obszary tematyczne, związane z typami badanych publikacji: 1) obszar publikacji HTML; 2) obszar publikacji e-book; 3) obszar publikacji tabletowych

W każdym obszarze zamieszczono teksty i listy zagadnień pomocnych przy projektowaniu danego typu publikacji.

Wyniki badań zostały ponadto wykorzystane w programie dydaktycznym grafiki edytorskiej (wykłady i ćwiczenia przygotowane przez mgr Martynę Bargiel).

Wykłady i warsztaty przeprowadzone przez zespół badawczy:

  • Typo w sieci (wykład, mgr W. Węgrzyn) konferencja Lubelskie Spotkania Typograficzne Typolub (Lublin, 2014), oraz Wydz. Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2015
  • Typologia i proces przygotowywania publikacji ekranowych (wykład, mgr M. Bargiel) konferencja Tekstologia i typografia w przestrzeni cyfrowej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2015
  • Czytanie z perspektywy ekranu – o typografii w kontekście interfejsu (wykład, N. Pietruszewska) konferencja Tekstologia i typografia w przestrzeni cyfrowej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2015
  • Typografia w przeglądarce internetowej (warsztaty, mgr M. Bargiel), w ramach cyklu Kopublikacja org. przez BWA Wrocław, Festiwal Opowiadania i Studio Pillcrow, Wrocław, 2015
  • kurs tworzenia publikacji cyfrowych (warsztaty, mgr M. Bargiel, współpraca dr hab. T. Bierkowski), Zamek Cieszyn, 2015
  • Sztuka książki: projektowanie podręczników (wykład, mgr M. Bargiel) Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, Kraków, 2017.

Opis najważniejszych założeń, celów i metod

Projekt odnosił się do specyficznych aspektów pracy grafika projektanta, związanych ze zmianami współczesnych narzędzi i kanałów komunikacji. Punktem wyjścia dla prac zespołu była analiza kompetencji absolwenta ASP w obliczu nowych wymagań technologicznych.

Z chwilą rozpoczęcia badań zarówno program dydaktyczny, jak i większość źródeł wiedzy na temat składu publikacji odnosiły się do mediów analogowych (druku). Jednocześnie cyfrowe nośniki informacji coraz większy obszar publikacji pozostawiały dynamicznej ingerencji użytkownika, ograniczając tym samym wpływ projektanta na jej finalny wygląd. Zasadniczym celem projektu było więc sprawdzenie możliwości dostosowania tradycyjnych zasad składu tekstu do specyfiki mediów dynamicznych i opracowanie metod i narzędzi pozwalających na zwiększenie kontroli projektanta nad wyglądem treści publikowanych w środowisku cyfrowym.

Praca zespołu polegała na badaniu właściwości reprezentatywnych współczesnych nośników cyfrowych, podejmowaniu prób transpozycji tradycyjnych rozwiązań edytorskich, określaniu różnic w procesie przygotowania tego samego materiału dla mediów analogowych i cyfrowych.

W latach 2013–2016 zespół przeprowadził analizę wybranych czytników, platform i narzędzi cyfrowych, i określił na ich podstawie różnice pomiędzy metodami składu publikacji realizowanej drukiem oraz przeznaczonej do odczytu ekranowego. W latach 2014–2016 sukcesywnie podsumowano zrealizowane zadania w formie wystąpień konferencyjnych, warsztatów, opracowania materiałów edukacyjnych.

W 2016 r zakończono etap prowadzenia prac badawczych. Zdecydowano, że rezultaty projektu zostaną upublicznione w formie platformy internetowej, umożliwiającej publikację uzyskanych wyników, a także potencjalne uzupełnianie i modyfikowanie treści. W latach 2017–2018 sfinalizowano prace nad opracowaniem redakcyjnym i graficznym wyników i zakończono projekt strony internetowej w 2 wersjach językowych.

Źródła

Pracownia

Nie ustawiono

Katedra

Nie ustawiono

Kierunek

Nie ustawiono

Wydział

Nie ustawiono

COOKIES – na naszej stronie używamy technologii takich jak pliki cookie służące do przetwarzania danych osobowych w celu analizowania ruchu, spersonalizowania wyświetlanych reklam oraz treści. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy Cię o pozwolenie na korzystanie z powyższych technologii. W każdej chwili możesz dobrowolnie wycofać swoją zgodę wchodząc w ustawienia przeglądarki lub opuszczając stronę.

Rozumiem i akceptuję