Zamknij

Nowy proces projektowy? Problematyka prac badawczych w projektowaniu komunikacji wizualnej.

dr Paulina Urbańska

Publikacja „Nowy proces projektowy? Problematyka prac badawczych w projektowaniu graficznym” to opracowanie naukowe i projektowe podejmujące problematykę celowości i zastosowania metodologii w projektowaniu komunikacji wizualnej. Refleksja na ten temat była efektem doświadczeń wyniesionych z pracy zawodowej i dydaktycznej, w której autorka łączy działalność projektową i badawczą. Opracowanie powstało na podstawie własnych doświadczeń oraz źródeł powiązanych z teorią projektowania (projektowanie komunikacji wizualnej, wzornictwo przemysłowe, projektowanie doświadczeń użytkownika), a także sięgających dużo dalej, jak psychologia, prakseologia oraz cybernetyka. Celem pracy było przybliżenie metodologii projektowych w kontekście efektów, jakie przy ich odpowiednim stosowaniu można uzyskać w projektowaniu.

Główne problemy projektowo-badawcze

  1. Jak sprawić, żeby projektanci graficy zrozumieli konieczność stosowania prac badawczych w praktyce? (czyli jak myślenie projektowe przekuć w działanie).
  2. Jak sprawić, żeby projektanci graficy potrafili wyciągać wnioski z prac badawczych, których wynikiem będą odpowiedzi na pytania o celowość i adekwatność rozwiązań projektowych?
  3. Jak sprawić, żeby projektanci graficy, myśląc i działając holistycznie, przechodzili z wytwarzania artefaktów, na projektowanie procesów i systemów?

Zakres badań

Założeniem badawczym było przeanalizowanie procesu projektowego pod kątem skutecznego działania. Z tego powodu autorka posłużyła się analizą wniosków pochodzących z pracy w interdyscyplinarnych zespołach projektowo-badawczych, jak i z doświadczeń w działaniach warsztatowych. Równie istotnym elementem badań były procesy dydaktyczne prowadzone na wydziale projektowym ASP w Katowicach, kierunek Projektowanie Graficzne oraz na wydziale polonistyki UJ w Krakowie, kierunek Edytorstwo.

Rezultaty i potencjał projektu badawczego

Publikacja została przemyślana w taki sposób, aby sprzyjała zdobywaniu i porządkowaniu wiedzy, jednocześnie zachęcając do korzystania z niej w różnych kontekstach użycia. Jej odbiorcami mogą być zarówno studenci, jak i osoby zajmujące się zawodowo projektowaniem, mające potrzebę usystematyzowania swojej wiedzy i przeorganizowania pracy projektowej. Publikacja może stać się uzupełnieniem konstrukcji programu studiów magisterskich kierunku projektowanie graficzne oraz być podstawą do stworzenia przedmiotu z obszaru nauczania metodologii projektowych w kontekście projektowania graficznego.

Źródła

Inne publikacje tego autora / 2

COOKIES – na naszej stronie używamy technologii takich jak pliki cookie służące do przetwarzania danych osobowych w celu analizowania ruchu, spersonalizowania wyświetlanych reklam oraz treści. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy Cię o pozwolenie na korzystanie z powyższych technologii. W każdej chwili możesz dobrowolnie wycofać swoją zgodę wchodząc w ustawienia przeglądarki lub opuszczając stronę.

Rozumiem i akceptuję