Główne problemy projektowo-badawcze
- Jak sprawić, żeby projektanci graficy zrozumieli konieczność stosowania prac badawczych w praktyce? (czyli jak myślenie projektowe przekuć w działanie).
- Jak sprawić, żeby projektanci graficy potrafili wyciągać wnioski z prac badawczych, których wynikiem będą odpowiedzi na pytania o celowość i adekwatność rozwiązań projektowych?
- Jak sprawić, żeby projektanci graficy, myśląc i działając holistycznie, przechodzili z wytwarzania artefaktów, na projektowanie procesów i systemów?
Zakres badań
Założeniem badawczym było przeanalizowanie procesu projektowego pod kątem skutecznego działania. Z tego powodu autorka posłużyła się analizą wniosków pochodzących z pracy w interdyscyplinarnych zespołach projektowo-badawczych, jak i z doświadczeń w działaniach warsztatowych. Równie istotnym elementem badań były procesy dydaktyczne prowadzone na wydziale projektowym ASP w Katowicach, kierunek Projektowanie Graficzne oraz na wydziale polonistyki UJ w Krakowie, kierunek Edytorstwo.
Rezultaty i potencjał projektu badawczego
Publikacja została przemyślana w taki sposób, aby sprzyjała zdobywaniu i porządkowaniu wiedzy, jednocześnie zachęcając do korzystania z niej w różnych kontekstach użycia. Jej odbiorcami mogą być zarówno studenci, jak i osoby zajmujące się zawodowo projektowaniem, mające potrzebę usystematyzowania swojej wiedzy i przeorganizowania pracy projektowej. Publikacja może stać się uzupełnieniem konstrukcji programu studiów magisterskich kierunku projektowanie graficzne oraz być podstawą do stworzenia przedmiotu z obszaru nauczania metodologii projektowych w kontekście projektowania graficznego.