Pełny opis rezultatów i sposobów ich wykorzystania
Rezultaty projektu opublikowano w formie platformy internetowej epublikacje.asp.katowice.pl . Ze względu na znaczną dynamikę zmian w obszarze tematu badań wybrano otwartą formę publikacji, umożliwiającą potencjalną dalszą aktualizację treści. Artykuły z odsyłaczami do zewnętrznych mat. źródłowych podzielono na trzy obszary tematyczne, związane z typami badanych publikacji: 1) obszar publikacji HTML; 2) obszar publikacji e-book; 3) obszar publikacji tabletowych
W każdym obszarze zamieszczono teksty i listy zagadnień pomocnych przy projektowaniu danego typu publikacji.
Wyniki badań zostały ponadto wykorzystane w programie dydaktycznym grafiki edytorskiej (wykłady i ćwiczenia przygotowane przez mgr Martynę Bargiel).
Wykłady i warsztaty przeprowadzone przez zespół badawczy:
- Typo w sieci (wykład, mgr W. Węgrzyn) konferencja Lubelskie Spotkania Typograficzne Typolub (Lublin, 2014), oraz Wydz. Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2015
- Typologia i proces przygotowywania publikacji ekranowych (wykład, mgr M. Bargiel) konferencja Tekstologia i typografia w przestrzeni cyfrowej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2015
- Czytanie z perspektywy ekranu – o typografii w kontekście interfejsu (wykład, N. Pietruszewska) konferencja Tekstologia i typografia w przestrzeni cyfrowej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2015
- Typografia w przeglądarce internetowej (warsztaty, mgr M. Bargiel), w ramach cyklu Kopublikacja org. przez BWA Wrocław, Festiwal Opowiadania i Studio Pillcrow, Wrocław, 2015
- kurs tworzenia publikacji cyfrowych (warsztaty, mgr M. Bargiel, współpraca dr hab. T. Bierkowski), Zamek Cieszyn, 2015
- Sztuka książki: projektowanie podręczników (wykład, mgr M. Bargiel) Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, Kraków, 2017.
Opis najważniejszych założeń, celów i metod
Projekt odnosił się do specyficznych aspektów pracy grafika projektanta, związanych ze zmianami współczesnych narzędzi i kanałów komunikacji. Punktem wyjścia dla prac zespołu była analiza kompetencji absolwenta ASP w obliczu nowych wymagań technologicznych.
Z chwilą rozpoczęcia badań zarówno program dydaktyczny, jak i większość źródeł wiedzy na temat składu publikacji odnosiły się do mediów analogowych (druku). Jednocześnie cyfrowe nośniki informacji coraz większy obszar publikacji pozostawiały dynamicznej ingerencji użytkownika, ograniczając tym samym wpływ projektanta na jej finalny wygląd. Zasadniczym celem projektu było więc sprawdzenie możliwości dostosowania tradycyjnych zasad składu tekstu do specyfiki mediów dynamicznych i opracowanie metod i narzędzi pozwalających na zwiększenie kontroli projektanta nad wyglądem treści publikowanych w środowisku cyfrowym.
Praca zespołu polegała na badaniu właściwości reprezentatywnych współczesnych nośników cyfrowych, podejmowaniu prób transpozycji tradycyjnych rozwiązań edytorskich, określaniu różnic w procesie przygotowania tego samego materiału dla mediów analogowych i cyfrowych.
W latach 2013–2016 zespół przeprowadził analizę wybranych czytników, platform i narzędzi cyfrowych, i określił na ich podstawie różnice pomiędzy metodami składu publikacji realizowanej drukiem oraz przeznaczonej do odczytu ekranowego. W latach 2014–2016 sukcesywnie podsumowano zrealizowane zadania w formie wystąpień konferencyjnych, warsztatów, opracowania materiałów edukacyjnych.
W 2016 r zakończono etap prowadzenia prac badawczych. Zdecydowano, że rezultaty projektu zostaną upublicznione w formie platformy internetowej, umożliwiającej publikację uzyskanych wyników, a także potencjalne uzupełnianie i modyfikowanie treści. W latach 2017–2018 sfinalizowano prace nad opracowaniem redakcyjnym i graficznym wyników i zakończono projekt strony internetowej w 2 wersjach językowych.