Bez tytułu

Justyna Dorzak

Głównym celem części teoretycznej mojej pracy magisterskiej jest zbadanie historii symboliki i zastosowania koloru czarnego, oraz tego, w jaki sposób postrzegany był on przez społeczeństwo na przestrzeni dziejów. Ze względu na obszerność zagadnienia analiza ogranicza się do obszaru Europy.

Wieloznaczność symboliki czerni widoczna jest wyraźnie. Barwa, która kiedyś odnosiła się do śmierci i diabła, może być także wyrazem cnoty i skromności. Funkcjonalna i elegancka czerń designerów jest również kolorem węgla i sadzy, oraz brudu metropolii czasów rewolucji przemysłowych. Kolor anarchistów i buntowników jest zarazem kolorem romantycznej melancholii przełomu XVIII i XIX wieku.

Nikt już nie jest w stanie odtworzyć momentu inicjującego dwoistą naturę czerni, kojarzoną z dobrem i złem. Z upływem czasu symbolika tej barwy uzupełniana była o kolejne znaczenia, czyniące ją ostatecznie uniwersalną.

Zaskakującym jest fakt, że czerń, która notabene była początkiem malarstwa, dziedziny powszechnie kojarzonej z barwami, ostatecznie wyparta została ze świata kolorów, a wręcz uznana za ich przeciwieństwo.

Część praktyczna mojej pracy dyplomowej to cykl grafik łączących technikę litografii i kolażu, dla których inspiracją stały się stare fotografie rodzinne. Dzięki połączeniu wybranych postaci z archiwalnych zdjęć z autentycznymi dokumentami, listami i papierami sprzed kilkudziesięciu lat powstała seria portretów, których motywem przewodnim są zanikające i deformujące się z upływem czasu wspomnienia.

Czerń stała się dla mnie idealnym środkiem wyrazu. Barwa ta, połączona z innymi rodzajami ekspresji i eksperymentami mającymi na celu uzyskać wielość jej odcieni, pozwoliła na stworzenie grafik bogatych emocjonalnie, mimo ograniczonej chromatyczności.

Zaprezentowany cykl obrazów nosi tytuł „bezkrwawe łowy”. Zastosowana synteza formy i kolorystyka ograniczona do czerwieni, bieli i czerni mają za zadanie podkreślić atmosferę niepokoju towarzyszącą przedstawionym niedorzecznym sytuacjom.

Tytuł głównej prezentacji „Bez tytułu” nie oznacza jego braku, ale jest nawiązaniem do zanikających wspomnień, ostatecznie zacierających granice między sobą i pozostawiających po sobie pustkę, której kolorem jest czerń.

Źródła

Autorzy pracy

Mogą Cię zainteresować / 8

COOKIES – na naszej stronie używamy technologii takich jak pliki cookie służące do przetwarzania danych osobowych w celu analizowania ruchu, spersonalizowania wyświetlanych reklam oraz treści. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy Cię o pozwolenie na korzystanie z powyższych technologii. W każdej chwili możesz dobrowolnie wycofać swoją zgodę wchodząc w ustawienia przeglądarki lub opuszczając stronę.

Rozumiem i akceptuję