Miasto – Byt
Miasto przez swą charakterystykę stanowi niezwykle bliski nam – ludziom – byt. Miasta rodzą się, rozwijają, zmieniają, kształtują własny charakter, tożsamość, nierzadko też podupadają, a także umierają.
Mająca swoje źródło w językoznawstwie kognitywnym metafora miasta jako organizmu żywego była punktem wyjścia dla cyklu jedenastu grafik wklęsłodrukowych, stanowiących próbę stworzenia subiektywnego portretu miasta oraz wspomnianej metafory, na podstawie obserwacji mojego rodzinnego miasta – Bytomia.
Cykl grafik wchodzących w skład dyplomu podzielony jest na dwie wyraźnie widoczne części, gdzie jedna odnosi się do przeszłości, a więc okresu, w którym Bytom postrzegany był jako miasto prężnie rozwijające się, tętniące życiem, a przy tym pełne wspaniałej architektury. Druga natomiast dotyczy jego aktualnej, nadal pogarszającej się sytuacji, widocznej niemal w każdym zakątku miasta.
Zabudowa miejska stanowiła źródło procesu kreacji mojej osobistej wizji miasta jako żywego organizmu. Przedstawione w pracach formy architektoniczne są pewnymi wycinkami owej wizji, nazywanymi przeze mnie strukturami. W cyklu dyplomowym prezentuję: Strukturę Cylindryczną, Mieszkalną, Sakralną, Prawną oraz Centralną. Stanowią one charakterystyczne dla każdego miasta elementy, które zostały przefiltrowane przez moje wyobrażenie o mieście w szerszym, niejako uniwersalnym, kontekście. Narracja zbudowana jest wokół Struktury Centralnej, która orientuje miasto, jest potwierdzeniem niezmienności podstawowych kierunków geograficznych, wprowadza harmonijne relacje pomiędzy światem a miastem. Jednak reguluje ona nie tylko kwestie topograficzne, ale także jurysdykcyjne. Centrum miasta jest bowiem dysponentem prawa. Jednocześnie wspomniany wcześniej podział ukazuje bezlitosny dla miasta, nieubłaganie postępujący upływ czasu.