Obserwatorium dźwięku
Interaktywna, edukacyjna instalacja multimedialna służąca do obserwacji dźwięku. Instalacja składa się z dwóch części. Pierwsza część instalacji to animacja dostarczająca użytkownikowi podstawowej wiedzy na temat fizycznych właściwości fal dźwiękowych. Druga część jest interaktywna. Generując dźwięk za pomocą kontrolera – syntezatora – otrzymujemy obraz wytwarzanego dźwięku, interpretowanego poprzez specjalnie zaadaptowany do tego ekran Vectrex. Instalacja pozwala zobaczyć nam zmiany zachodzące w przebiegu dźwięku po zmianie podstawowych parametrów takich jak amplituda czy częstotliwość, dodaniu efektów i filtrów audio lub przy użyciu mikrofonu. Całość doświadczenia przybliża oglądającemu naturę dźwięku oraz pokazuje logikę obrazów drgań harmonicznych znanych matematycznie jako figury Lissajous. Instalacja pod kątem technicznym została zaprojektowana w PureData (synteza dźwięku), Processingu (interface) oraz programach do tworzenia grafiki, natomiast Vectrex został przerobiony w taki sposób, aby mógł działać jak oscyloskop – poszczególne kanały dźwiękowe odpowiadają za zniekształcenie wyświetlanych fal, odpowiednio horyzontalnie i wertykalnie, złożonych w tzw. trybie XY. Interface do sterowania dźwiękiem został wykonany z czarnych płyt MDF z wbudowanym ekranem dotykowym. Generowany przez nas dźwięk możemy jednocześnie zobaczyć na ekranie oraz usłyszeć z głośników, co pozwala nam na bardziej wnikliwą analizę audio/wizualną.
Muzyka w animacji: Tomasz Bednarczyk
Lektor w animacji: Jarosław Łukomski